BOSZNIA-HERCEGOVINA

Időpont: 2024.08.26 - 2024.09.02
1. nap: A hajnali órákban indulás Székelyudvarhelyről Szerbia irányába. Több rövid pihenő beiktatásával érünk el Moravita-ra, ahol átkelünk a határon, majd Versecnél egy rövid sétát teszünk a városközpontban, szemügyre véve a vajdasági kisváros legszebb épületeit. Folytatjuk az utazást és a késő délutáni órákra érkezünk Belgrádba, ahol rövid séta keretében ismerhetjük meg a Duna és a Száva találkozásánál elterülő egykori Nándorfehérvárt, ahol felidézzük az 1456-os ostrom pillanatait is. Könnyed sétával bejárjuk a várparkot és a sétálóutca esti fényeit megcsodálva a szállásunk felé indulunk. Vacsora. Szállás.

2. nap: Reggeli után útra kelünk, hogy a Belgrádtól délre elterülő hegyes vidéken átutazva megközelítsük Bosznia-Hercegovina határát. Mielőtt átkelünk, megállunk egy különleges helyen: Jatare vasútállomásán. Az Emir Kusturica híres filmrendező ötlete alapján újraépített monarchiás keskeny nyomtávú vasút fut innen, amely egy „8”-as pályát ír le a gyönyörű tájban. Az Élet egy csoda című filmjének díszleteként is szolgált, ma Szerbia egyik legkeresettebb turisztikai helyszíne. Hamarosan feltárul előttünk a boszniai Visegrád városa, amelyet Ivo Andrić Nobel-díjas író tett ismertté világszerte. A kis városka legnagyszerűbb látványossága a közel ötszáz éves török híd, amely a smaragdzöld Drina felett áll és köt össze városrészt, utcákat, embereket, sorsokat, ahogy a regényből ismerjük (Ivo Andrić: Híd a Drinán). A vízparton sétálva jutunk el a közeli félsziget csúcsára, ahol pedig Emir Kusturica alkotott maradandót: Andrićgrad-ot, egy új „történelmi” városrészt, amellyel emléket állít a nagy írónak és az ő regényének. Továbbutazás Szarajevóba. Szállás.

3. nap: A reggelit követően városnézésre indulunk, ahol a monarchiás negyed és az 1914-es tragikus merénylet helyszínét keressük fel. Megtekintjük a városban élő legfőbb felekezetek szakrális épületeit, majd a középkori törökös világ bevonz bennünket a Baščaršija semmihez sem hasonlítható hangulatos sikátoraiba. Itt belemélyedünk a középkori mesébe, és visszacsöppenünk az időben pár száz évet: meghallgatjuk a müezzin imára hívását, kóstolunk csevapot és utána iszunk egy igazi törökös kávét! Délután kilátogatunk a közeli Boszniai Piramisok Völgyébe, amely 2005-ös felfedezése óta sok érdeklődést és vitát vált ki. Megtekintjük a múzeumot, majd megnézzük a rovásjeleket a Nap piramishoz vezető alagútrendszerben helyi vezető segítségével. Ezt követően visszatérünk a szarajevói szállásunkra.

4. nap: Reggeli után Lukomir falucskát keressük fel, amely mint egy skanzen, megmaradt érintetlen középkori formában. A Bjelašnica lankáján elterülő kis kőfalu megmutatja a boszniai ember életét és küzdelmét a hegyekkel, az állatokkal és magával a természettel. Egy hagyományos ételkóstoló fogja még autentikusabbá tenni az élményt, amely után Konjic kőhidas, minaretes városka központjába érkezünk. (Lukomirba transzferrel tudunk menni: kisbusz vagy dzsip). Innen már a Neretva kanyonjában folytatjuk panorámás utunkat immár
saját busszal Hercegovina legszebb városába, Mostar-ba. A bazáron végig sétálva, ellenállhatatlanul hív a keleti áruk sokasága, a hagyományos macskakő járda pedig elvezet bennünket a hídhoz, amely annyi művészt, írót ihletett meg, aminek ma is csodájára jár a világ! A „kőbe zárt félholdat” Csontváry is megfestette, és a város látképét is megörökítette tavasznyílás idején. Rendkívüli látvány a kőből épült város, amelyet körbe ölelnek a fehér hegyek, és egy csoda a közepén tündöklő smaragdzöld folyó. Szállás Mostar környékén.

5. nap: Reggeli. Ezen a napon a pihenésé a főszerep a horvát tengerparton. Horvátország egyik legszebb vidéke a Makarska településhez közeli kis falvakból álló, csodálatos tengerpart, melyet Makarskai Riviéra néven is emlegetnek. A dalmáciai partvonal egy szakasza, kb. 60 km
hosszú és csupán néhány km széles. A partszakasz mögött a Biokovo fenyőfa erdős hegyvonulata terpeszkedik el. Fakultatív program lehetőségek: Pihenés és üdülés a Makaraska-i tengerparton vagy hajózás Horvátország egyik legnagyobb szigetére, a festői szépségű Brac-ra, amely a közép-dalmát szigetvilág egyik legnépszerűbb úticélja. Séta a szigeten, majd ebéd a hajó fedélzetén. Délután fürdési lehetőség Brela csodaszép strandjánál, majd visszautazás Makarska városába. Szállás.

6. nap: Reggeli. A délelőtti órákban Medjugorjébe látogatunk, amely a világ egyetlen élő zarándokhelye. Itt jelent meg a Szűzanya 1981-ben hat kisgyermeknek. Mint Béke Királynője úgy mutatkozott be, és azóta is a békére hív, tanít bennünket. Ez a nyugalom és kiengesztelődés helyszíne, ahol Jézus keresztje alatt gyertyát gyújthatunk és imádkozhatunk szeretteinkért. Tovább folytatjuk utunkat és a meseszép Trebizat vízeséséhez érkezünk, amit a helyiek a karszt oázisának is neveznek. Rövid csobbanási lehetőség a hideg hegyi zuhatag vízében, vagy csak rácsodálkozás egy hideg sör mellett az alázuhanó víztömegre, amely 120 m széles és kb. 24 m magas. Folytatjuk Hercegovina felfedezését és egy festői kisvárosban állunk meg, amely keresztény és muszlim emlékeket őriz egyaránt. A karszthegy oldalán pihenő kisebb-nagyobb házak szamárhátíves ablakai, a mediterrán növények és a zölden csillogó Neretva teszik felejthetetlenné Počitelj városkát számunkra. Ezt követően érünk Blagajba, ahol különös látványt nyújt a hatalmas mészkőszikla alatt húzódó derviskolostor, amely régen bogumil kegyhely volt, majd a kerengő dervisek kolostora lett. Mára a kolostor csak csendes imádkozóhely a bosnyákok számára. Szállás.

7. nap: Reggeli után útra kelünk észak felé, és az ország csodás tájai mutatkoznak újra előttünk. A zöld növénytakaróval fedett hegyek közt mindig folyó kíséri utunkat, most éppen a Vrbas. Így érkezünk meg Jajcébe, az ország néhai keresztény fővárosába, ahol már nagy magyar egyéniségek jártak előttünk, pl. az igazságos Mátyás király és a zseniális festő, Csontváry. Valóban festői a látvány, az óváros és a vár alatt rohan, zuhan a Pliva folyócska közel 20 m magasról az alatta siető Vrbas-ba. A hegytetőn álló vár ma is lakott, a fellegvár falait pedig ajánlott körbejárni, mert a kivételes látvány megéri. Ezután a közelben lévő malmocskákat nézzük meg, amelyek a középkorban tehetős családok gabonáját őrölték a Pliva habzó erejével. Ma Bosznia-Hercegovina nemzeti műemléke az a 23 malmocska, amelynek látványát, mint képeslapot visszük magunkkal ebből a csodaszép balkáni országból. Estére érkezés Eszékre. Szállás.

8. nap: Reggeli. Rövid séta Eszék központjában, megismerve annak legfőbb építészeti örökségét, majd utazás hazafelé a Baja – Szeged – Arad – Déva – Székelyudvarhely útszakaszon. A késő esti órákban érkezés Székelyudvarhelyre.

Időpont: 2024. augusztus 26–szeptember 2.

Ár: 690 EUR

Jelentkezési határidő: 2024. március 15.